Facebook.

 
 
Facebook är ju en plats där man inte bara tappar hakan utan de är så att ögonen ploppar ut snart.
Så mycket prat om hund, det mesta är helt ointressant, men det finns folk som man blir så mörkrädda för att man inte kan sluta läsa skiten.

Ex, en som vill ha en barnvänlig hund, pigg och allert utan viltintresse, som dessutom inte bör vara reserverad.
Jo vad får hon för svar.
Jakthundar, asså hur tänkte dom där?
Border Collie? Vet dom ens vad det är för ras?
Vet folk typ ingenting alls undrar jag?

Sen kom det fram ett lite forum om man lät sin hund morra?
Många svarade NEJ?
Asså hur tänker ni såkallade hundmänniskor?
Vet folk inte ens hur hundar kan komunicera med folk å fä?
Inte är det enbart med en viftande svans, dom pratar också.
JO serrö! På deras språk. Men det finns folk där ute som säger att dom inte får?
Lekmorr, avståndstagande morr, osäkerhetsmorr, pratmorr? You name it.
 
Jag svarade givetvis JA.
Mina hundar FÅR morra. Självfallet.
Jag har ägt en hund tillsammans med Johan, som förmodligen inte hade fått morra i sitt tidigare hem, för han bet i första hand.
Om en hund har ont kan det morra, ska jag korrigera det då? När hundjäkeln har ONT?! Det är ju sinnesjukt.

Sen finns det faktiskt morr jag korrigerar också.
Ex. När Emo säger att han hör nånting, när man ligger och sover, och man vill fortsätta sova och inte kan förklara för hundkräket att det faktiskt bara är vinden som viner, eller katten som äter på bordet på undervåningen. Då vill jag att han ska hålla tyst. å sova. helst i sin säng. på golvet. När jag tackat honom för signalen. att han hört. Men det är liksom ingen fara, och han fortsätter. Ja då korrigerar jag honom. Säger Tyst, Nej, Gå å lägg dig. Typ.
Funkar det? Ja.
 
Men OM mina hundar morrar, skulle jag förstås först försöka förstå varför dom gör det. Om nått är fel. eller dylikt.
ALDRIG aldrig korrigera ett beteende som sedan kan leda att hunden hellre biter i första hand.
Är glad för den egenskap att dom faktiskt kan komunicera lite med oss.
 
Förutom i vissa fall. Man får ha lite känsla ^^ ;)