LYCKA!

 
 
Träning med Kid.
Morgon pass. Fritt följ.
Apportering med fokus på fast bett och ha tyngpunkt bakåt.
Tanken med det här när man har en hund med alla canin tänder är ju att få hunden att hålla fast direkt bakom canintänderna. Men eftersom Kid bara har två canin nere, får hon helt enkelt fastar bett längre bak i munnen vid molarerna. Premolarerna är ju som sågtänder och där är det svårt att få ett fast bett. 
Här nedan kommer några delmål som jag har för Kids apportering.
Kampa med leksak - fast grepp bakåt - Check
Fast grepp runt träföremål med drag bakåt - Check!
Sitta still och hålla ett fast föremål i munnen - Halvklart.
Sitta still framför mig medans jag går i från henne - Check
Sitta still framför mig medans jag går och lägger ut föremål och ställer mig mot henne - Check
Springa mot mig och plocka upp föremål och fortsätta mot mig - Check!
Ingångar med föremål i munnen - Ej börjat.
Springa emot mig med föremål i munnen och sätter sig i utgångsposition. Ej börjat.

Just idag hände det som jag kämpat ett tag med. Att sitta stilla med föremål i munnen.
Oftast är det stora problemet för många, att hämta brukar inte vara några problem.
Och idag satt hon ca 3 sek med apportbock i munnen innan jag klicka.. Det var en magisk upplevelse, och en stor tröskel vi tagit oss över. Nu ska vi bara utöka tiden! Problemet har inte varit att hon inte velat ta apporten utan att hon ställt sig upp hela tiden. Men med lite omvänt lockande, och ge apportbocken mer rakt ovanför huvudet har gjort susen, när jag ger henne den framifrån ställer hon sig gärna!
 
Sittande under march känns relativt klart moment - och behöver bara störnings/miljötränas.
Fjärren känns likaså. 
Inkallning, behöver mer störning, annars kommer hon som ett stolpskott!
Hoppet - lär inte bli några problem. Kanske lite mer stadga.
Och sen fria följet, herrejävlar vad vi har jobbet med det. Vänstersvängarna och högersvängarna ser bra, ut, helt om så kan hon sväva ut lite men helt godkänt för en startklass 2017!

Hon känns förhoppningsfull. Jävlar vilket fint pass vi gjorde ikväll. De kan jag leva på lääääänge!

Sen så har vi ju fixat slalombågar till slalomet, som numera står i ladugården. Så vi hoppas kunna få lite vettiga pass hädanefter. Men först. My dog, dvs få hunden och springa med fyra ben i backen, se glad ut och stå stilla när nån pillar! HEJJA!