Midsommarhelgen

Då är denna midsommarhelgen över.
Helgerna går alldeles för fort. Innan folket anlände till gården på midsommar så hann vi städa råttburen och Kim vår lill hamsters bur. Han är ju för go den lille, vi mös en bra stund i soffan under en filt och busade med varann innan han drog sig till kojs, råttorna fick va ute hela dagen och springa fritt i vardagsrummet. Jag kika till dom då och då och gav dom en gobit. De var ju trotts allt midsommar ;)

Vi fick även grävt en liten damm i trädgårn. Lite provisoriskt tills vi bestämt oss hur fanken vi ska göra. Nu har dom en plastdamm inne i huset, och en grävd damm utomus. Men efter att ha läst på lite så verkar plastdamm vara bättre, då dom går å rengöra oftare, vilket är bättre för ankorna. så jag funderar på att få ner en plastdamm i marken istället som man kan rengöra en gång i veckan eller nått. För ankor, svinar ner värre en grisar, tro mig!

Men först ska pappsen komma o såga ner en jävla stor röten gren som typiskt nog hänger över mitt blivna hägn till hönsen innan nästa projekt drar igång!
 
För tillfället går våra ankor och höns i vårat hundhägn som är x antal kvadrat stort och de har mer än nödvändigt plats att röra sig på, och för de mesta går dom in själv på kvällninga men ankorna vill gärna va ute en stund till, då är det bra att ha en ungersk vallare hemma. Som sköter sitt jobb snyggt, med långlina på. Vallningen har verkligen intresserat mig mer och mer. men försökt prompt intala mig att man inte kan hålla på med bokstavligt talat ALLT. Så vi kör här hemma på hobbynivå tills jag får tid över å åka iväg igen :)
 
Joväl. Själva midsommar delade vi med gårdens djur och ett par vänner, en jävla massa grillat, jordgubbar och hör och häpna barmarksdrag!
 
Och helt plöstligt är det söndag.
Vi har ägnat dagen åt alla de där måsten. Hämtat mer halm. hämtat foder. dammsugit huset. tvättat. lekt med barn. tränat hundar. och johan har vart iväg o köpt några mer höns. eller ja. allt är givetvis inte måsten. men ni fattar nog vilket ;)

Fick en fråga i helgen om inte barnen ledsnar när vi ex matar/städar hos djuren.
Svar. Absolut finns de stunder dom ledsnar. Men mesta dels tycker dom bara det är roligt att mata djuren och få vara med. Men om dom tröttnar ibland? Givetvis. Men man kan inte ha roligt jämt!
och dessutom brukar jag klura ut lite småtokiga lekar som är väldigt uppskattade. te.x "hitta bajset". Dom letar och blir sketaglada när dom hittar en och pekar och säger dädädädä! så får jag komma och plocka. det är liksom en liten tävling, haha!
 
Så här kommer lite bilder från helgen.