Rått träning

Tänkte skriva lite hur jag tränar mina råttor.

Först o främst försök o skapa ett band med din råtta.
Den måste kunna känna sig trygg i din närvo, och balanserad i omgivningen för att kunna lära sig tricks.
Hur får man det?
Med mycket tålamod, åh mängdvis med social träning. Jag hade turen att uppfödaren gjort en otroligt bra grund med mina råttor. Dom var sociala och hanterabara från första början och biter inte sönder saker när dom är ute.
Hur får man dom att inte bita sönder saker? Uppfödaren har ett spray som hon sprayat på de saker dom inte får bita på, och efter de har det verkat som de satt sig. För dom är bitfria, åh inte haft sönder något. Stimulans är en annan, att ge dom mentala uppgifter, inreda burar  med mängder med leksaker, stoppa maten i en pappersrulle så får dom ut en stor del av sin energi och uppfinningsidé på det.
 
Sen ägna mycket tid, skapa band. Kärlek och närvo. När mina kände sig helt trygga med mig börja jag ge dom lite majskrokar. Ge råttan något dom tycker om, åh när dom känner sig trygga äter dom! 
 
Efter de får dom springa fritt i ett rum som är råttsäkrat, dvs inga hål där dom kan springa in i ;)
När dom känner igen sig i miljön går allting lättare!

Mina kan inte många trix, men snurra, och till viss mån inkallning, samt börjat hoppa på inkallning ifrån saker till min hand/arm. Inkallning o snurra har jag lärt in precis som med hundar. Visat, berömt, och belönat!

Hoppet har jag använt mig av en hylla som sitter såppas högt upp på väggen så dom logiskt sett inte vill hoppa ner, man sträckar då fram  handen o belönar. ( här gäller det givetvis att råttan känner någon form av trygghet och vill komma till dig annars går det inte. Sen utökar man avståndet att dom till slut måste våga ta ett litet skutt, o så vidare. En råtta kan lätt hoppa en meter.

Länkar några filmer som är mycket sevärda!