Ovisshet




Jag behöver bara en kram och någon som förstår.


Kände mig helt oengagerad på träningen idag, lipa till och med på plan. Det var då man kunde ta ut Pi där, hon var alltid på, hon var alltid glad! Istället sitter en liten söt filur inne i bilen. Hon vill inte gå ut - för det regnar. Hon visar attityd, hon morrar och skäller lite. Folk säger säkert att jag ska "ta tag i saken, korrigera bort det" Men jag vet bättre, jag vet bättre änså. För jag ser något helt annat en tuff brud.

Hon är tuff, men osäker.
Hennes hållning hålls bakåt när hunden går framåt. Och hon skulle backa med en gång om hon kände sig hotad. Hon tar helt enkelt det säkra före det osäkra och visar "attityd" först fast hon skulle aldrig vilja bråka.
Att säga till henne när hon är osäker skulle bara göra henne mer otrygg i sig själv, det skulle bara göra henne ännu mer osäker. Istället ska jag sakta men säkert bygga upp ett band mellan oss, byggt på förståelse, kärlek, respekt, tydlighet och omsorg som jag hoppas att kunna få henne att växa. Hon kommer få stor uppmuntran när hon söker sig till mig, där hon ska känna sig trygg. (vilket hon gör i dom allra flesta situationerna)

Jag kommer aldrig utsätta henne för något obehagligt, utan kommer vara till hands 24/7 för henne.
Jag vill vara där för henne lika mycket som hon kom in i mitt liv och var där för mig.
Vi ska bli "ett", samspelta, som A och O.

Hon kommer att växa till en stabil vuxen tik, det tvivlar jag inte på. Hon har flera byggstenar som gör det lättare att träna med henne än med Pi. "Ru" är tuffare, mer framåt, mindre orädd än vad Pi var. Dessutom är hon extremt nyfiken vilket jag har till min fördel. Nackdelen är att hon inte är lika följsam och wil to please som Pi var som valp. Men som sagt.
Vi har inte börjat träna än ;)

Att visa vad som är rätt och fel är ju självklart men det ska ske vid rätt tillfällen.
På dessa få dagar jag har haft henne har jag lärt mig att avledning är det som gett bäst resultat hittils när jag fått ett oönskat beteende.


Vi fortsätter att se hur hon utvecklats och vad det ska bli av henne. Ska bli så spännande!


Lite vad vi hunnit med hitills.
Blivit hanterade av flertalet personer.
Lite inkallning
Stå träning
Sitt, varsegod
Ögonkontakt
Åkt bil
Suttit i bur
Träffat människor i alla åldrar.
Haft halsband på sig.
Klippt klor
Blivit trimmad/badad

Mål till 1 februari.
-Bestämt ett namn
-Klickat in hunden
-Träffa stora samt små stabila hundar.
-Uppmuntra lek utomhus.
-Burlekar
-Varesgod/förbudsträning
-Inkallning
-Kunna gå i koppel
-Belöna passivitet vid hantering.
-Rumsrenhet.
-Ensamhetsträning.
-Gå igenom en kort agilitytunnel
-Sitt
-Stå

Nu har vi lite o göra framöver.